Rowerzyści elektryczni w ostatnich latach stają się coraz bardziej popularni, a to za sprawą ich niezwykłej wydajności i niskiego śladu węglowego. W porównaniu do samochodów spalinowych i innych środków transportu publicznego, rowery elektryczne zdają się być jednym z najbardziej ekologicznych sposobów przemieszczania się w mieście. Czy jednak faktycznie jest tak różowo? W tym artykule przyjrzymy się śladom węglowym poszczególnych środków transportu i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie – jakie przewagi ekologiczne mają rowery elektryczne w porównaniu do innych sposobów przemieszczania się?
Alternatywa dla zdrowszych i czystszych miast
W dzisiejszych czasach wybór rowerów elektrycznych jako środka transportu staje się coraz bardziej popularny. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na ich znacząca przewagę nad pojazdami spalinowymi, które przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza. Rowery elektryczne nie tylko nie emitują spalin, ale także umożliwiają zmniejszenie korków na ulicach oraz zmniejszenie poziomu hałasu. Jednocześnie istnieje wiele innych aspektów, które sprawiają, że rowery elektryczne są atrakcyjną alternatywą.
Przede wszystkim, korzystając z rowerów elektrycznych, kierowcy samochodów i innych pojazdów spalinowych przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach. Z biegiem czasu tlenek węgla, dwutlenek węgla, tlenki azotu oraz inne szkodliwe substancje, emitowane przez pojazdy z silnikami spalinowymi, powodują poważne zagrożenie dla zdrowia człowieka, prowadząc do chorób układu oddechowego, układu krążenia, a nawet nowotworów.
Rower elektryczny czy samochód spalinowy – Który zostawia mniejszy ślad węglowy?
Czym dokładnie jest ślad węglowy? To jedna z wielu miar wpływu na środowisko naturalne, mierząca ilość dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery przez daną czynność lub produkt. Dzięki temu możemy lepiej zrozumieć skutki naszych działań na środowisko. Paląc węgiel, jedząc mięso a nawet używając internetu, każdy z nas wpływa na poziom emisji dwutlenku węgla.
Jeśli chodzi o transport, to wybór środka lokomocji może mieć ogromny wpływ na ilość emitowanego dwutlenku węgla. Niektóre z największych źródeł emisji to przede wszystkim samochody spalinowe, lotniska i elektrownie, ale co z rowerami elektrycznymi?
Okazuje się, że rowery elektryczne w porównaniu do samochodów spalinowych wypadają zdecydowanie lepiej. Przeprowadzone badania pokazały, że każdy kilometr przejechany na rowerze elektrycznym zamiast samochodem spalinowym pozwala zaoszczędzić około 270 gramów dwutlenku węgla. W wyniku tego, Rowery elektryczne Kraków stają się coraz bardziej popularne, również w Polsce. W Krakowie można spotkać coraz więcej osób przemieszczających się na rowerach elektrycznych.
Widząc jednak, jak wiele korzyści przynosi podróżowanie na rowerze, warto zastanowić się również nad tym, dlaczego nie korzystać z innych środków transportu publicznego zamiast samochodu spalinowego? W końcu autobus lub tramwaj przewożą dużo więcej osób jednocześnie, co oznacza, że wprowadzenie jednego autobusu do ruchu zamiast kilku samochodów spalinowych znacznie zmniejsza ilość emitowanego dwutlenku węgla.